Hoeveel moet een baby, peuter of kleuter eten?

20 juni 2020

‘Hoeveel moet mijn kindje eten?’ Het is een van de vragen waar ouders van baby's, peuters en kleuters het meest mee worstelen. Ik antwoord er liever niet op met een bepaalde portiegrootte, maar vind persoonlijk: jij bepaalt wat er op tafel komt, en je kindje bepaalt of en hoeveel er gegeten wordt. Daarom staat op onze verpakking naast een vrolijk konijntje ook de tip: ‘Dit potje bevat 190 g. Krijgt je kindje dat niet helemaal op? Dan is dat ook prima.’ Even uitleggen waarom je je kindje hierin gerust het volste vertrouwen mag geven en mag volgen.

Geboren met gezonde gewoontes

Je zoon of dochter wordt geboren met gezonde gewoontes, zoals: aangeven ‘ik heb honger’ (dan gaat bijvoorbeeld het hele vuistje in de mond) of ‘ik heb genoeg’ (als je borstvoeding geeft, weet je ook niet exact hoeveel je baby op heeft wanneer hij stopt met drinken, en da’s oké). Die aangeboren vaardigheden kunnen we beter stimuleren dan ontmoedigen. Je kindje weet het best hoeveel hij wil eten. Genoeg is genoeg; je hoeft niks te forceren.

Dan weer wat minder, dan weer wat meer

Ik raad je aan om over een langere periode (bijvoorbeeld een week) te bekijken hoeveel je kindje eet. Je zal merken dat, wanneer je kindje eens wat minder gegeten heeft, hij dat later die week zal compenseren. Je eet zelf ook niet iedere maaltijd of iedere dag evenveel, toch?

Grote of kleine honger? Er speelt veel mee.

Het hongergevoel van je kindje hangt af van verschillende factoren, zoals:

  • groei
    Tijdens de gekende sprongetjes of groeischeuten zal je kind wellicht meer eten.
  • lichamelijke activiteit
    Heeft je kindje veel gelopen of gespeeld? Dan heeft hij waarschijnlijk meer honger dan wanneer hij veel geslapen heeft.
  • energieniveau
    Is je kindje 100% in vorm of eerder moe en misschien ziek? Ook dat bepaalt de grootte van zijn voorkeursporties.
  • je kind zelf
    Elk kind is uniek, en het ene eet gewoon wat meer dan het andere. Het is misschien verleidelijk, maar probeer niet te vergelijken met kinderen van dezelfde leeftijd. Dat is niet stimulerend voor je kindje, en niet leuk voor jezelf.

Toch bezorgd? Raadpleeg je kinderarts of kinderdiëtist

Als je zoon of dochter vrolijk en actief is, en goed groeit, mag je gerust zijn dat hij of zij genoeg eet. Maak je je toch zorgen? Neem dan zeker contact op met je kinderarts of met een kinderdiëtist, en mijd vooral spanning aan tafel. Het eetmoment zou geen strijd mogen worden, maar zou gezellig en leuk moeten zijn.

Om af te sluiten met de wijze woorden van kinderdiëtiste Rolinde Demeyer: “Wanneer je kind te weinig eet naar ons gevoel, wordt er een oerinstinct in ons wakker. We worden ongerust dat ons kind iets te kort komt. En dat is perfect normaal.” Toch schrijft ze: “Probeer je kind te vertrouwen. Eén van de mooiste cadeaus die je hen kan geven is hen hun intern gevoel van verzadiging te laten behouden.”

Smakelijk, en geniet van elkaar!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *