Wanneer de peuterpuberteit mee aan tafel schuift

24 augustus 2020

Ben je de mama of papa van een kindje dat de kaap van twee jaar al bereikt heeft? Dan klinkt de uitspraak “ik ben twee en ik zeg nee” je wellicht niet vreemd in de oren. Hier maakten we er zelfs al van: “ik ben drie en ik denk van nie”. Niet altijd makkelijk, maar intussen beseffen we dat dit een fase is. Een fase die wel eens de peuterpuberteit genoemd wordt en die ook weer overgaat. Maar zeker als die peuterpuberteit zich aan tafel laat voelen, zit je als ouder soms met de handen in het haar. Mij gaf het alleszins wat stress, dus ik zocht uit hoe ik ook in de peuterpuberteit onze Lou zoveel mogelijk gezonde en nieuwe dingen kon leren eten. Hier deel ik graag wat ik las en bijleerde.

Peuterpuberteit: een eigen willetje

Je kind maakt rond zijn tweede verjaardag weer een sprong in zijn ontwikkeling. Hij gaat meer en meer beseffen dat hij een eigen persoon is. Hij ontdekt zijn eigen wil en wil daarom aan tafel ook vaker bepalen wat hij wel en niet eet. En dat is normaal en oké. Want wist je dat je kindje pas op de leeftijd van vier jaar iets doet omdat het sociaal wenselijk is? Pas dan zal hij dus bijvoorbeeld iets nieuws willen proeven om jou te plezieren. Enerzijds moet je je kindje dus echt niet forceren. Want stress over eten leidt zeker niet tot succes. Anderzijds zijn de beginjaren cruciaal om je kindje zoveel mogelijk gezonde dingen te leren kennen en worden dan de smaakvoorkeuren gevormd. Hoe je een evenwicht kan zoeken? Ik deel graag een paar tips!

Tips om je kindje nieuwe dingen te leren eten

  1. Je kind hoeft nieuwe dingen niet meteen door te slikken. De smaak en textuur op de tong ervaren is een eerste stap. Ruiken, voelen en likken zijn heel normale reacties als je kindje iets nieuws leert kennen in de keuken. Daarom ben ik ook geen fan van de uitspraak “niet met je eten spelen” die je vroeger vaak hoorde. Voor kindjes is die tomaat helemaal nieuw qua kleur, geur, vorm en textuur. Dat moet geïnspecteerd worden. En doordat ze bijvoorbeeld in de tomaat knijpen, merken ze al snel dat de pitjes eruit ploffen. Zo weten ze al beter waaraan ze zich kunnen verwachten als ze de tomaat in hun mond stoppen.
  2. Blijf nieuwe dingen aanbieden, tot vijftien keer toe. Ik beken: ik moet hier ook heel bewust op letten, want de verleiding is groot om naar vertrouwde dingen te grijpen. Je hoeft je kindje trouwens geen grote porties te geven van nieuwe of onpopulaire gerechten. Je biedt het best kleine stukjes aan, zo groot als een erwt, en dat doorheen de dag.
  3. Vervang “moeten” door “willen”. Ik leerde van Stephane Boogaerts van Het Poollicht dat zo’n kleine verandering heel veel doet, omdat je je kindje zo laat voelen dat hij een keuze heeft, en dat werkt motiverend (zeker voor die peuterpuber 😉). Vervang “je moet deze wortel eens proeven” door “wil je de wortel proeven?” en eet zelf lekker mee.
  4. Leg altijd iets op het bord van je kindje dat hij lust. Dat vermindert stress voor het onbekende en brengt rust.
  5. Zet altijd snackgroenten op tafel. Groenten zijn vaak moeilijker om te leren eten dan fruit. Bovendien is het onmogelijk om op een maaltijd de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 200 gram groenten te eten. Gezonde snackgroenten zijn de gedroomde oplossing. Probeer daarnaast zoveel mogelijk groenten te verwerken in de verschillende maaltijden: denk aan een groenteomelet bij het ontbijt, groentespreads en soep tijdens de lunch en groenten en groentenuggets bij het avondeten. (Onze recepten bieden je misschien extra inspiratie!)
  6. Laat je kindje gerust stukjes uit zijn eten halen of voeg wat extra groenten toe aan een puree. Een bloemkool verwerken in de bechamelsaus is ook een prima idee. Zo leert je kind eerst de nieuwe smaak kennen, en daarna pas de structuur van bijvoorbeeld een bloemkoolroosje dat je later aanbiedt.

Kant-en-klaar en supergezond

Wil je je kindje graag veel groenten laten eten, maar ontbreekt het je aan tijd om alles vers te wassen, te stomen en klaar te maken? En zie je het al helemaal niet zitten om aan een verse groentenugget te beginnen? Ik begrijp je volledig! Bij just. hebben we verse kant-en-klare pureetjes die je gewoon moet opwarmen. Je vindt ze in de koeling in de biowinkel of vers aan huis geleverd via Vers D’anvers. Is je kindje al wat groter, dan kun je de pureetjes gerust wat bijkruiden en gratineren in de oven.

In oktober voegen we verse groentenuggets toe aan ons gamma: aantrekkelijke kroketjes boordevol groenten en volkoren granen. Wil je als eerste horen vanaf wanneer en waar je deze groentenuggets kan vinden? Schrijf je dan onderaan deze pagina in op onze nieuwsbrief!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *