Wat is nu de beste babyvoeding?

14 oktober 2021

Ik schreef eerder al over waarom just. voor mij een must was. Enerzijds wil ik jou als ouder tijd helpen besparen, zodat je meer écht bezig kunt zijn met je kindje. Zodat je het alle liefde, zorg en actieve aandacht kunt geven die nodig is voor een veilige hechting en jullie samen herinneringen kunnen creëren. Anderzijds wil ik het jou makkelijk maken om je kindje de beste start te geven en de basis te leggen voor een gezond voedingspatroon. Wil je graag meer lezen over wat dat inhoudt, en wat nu juist de beste babyvoeding is? Dan zit je hier helemaal goed.

Zware metalen in babyvoeding

Er duiken met de regelmaat van de klok nieuwe babyvoedingsmerken op in de winkelrekken. Goed nieuws? Op het eerste gezicht wel, maar als je de samenstelling ervan zorgvuldig bekijkt, besef je al snel dat je je kindje daarmee niet meteen geeft wat hij of zij nodig heeft – om het nog zacht uit te drukken. 

Naar aanleiding van een studie aangevraagd door het Amerikaanse congres, kopten een aantal prominente kranten in de VS een paar maanden geleden zelfs dat er in een heleboel populaire Amerikaanse babyvoedingsmerken “gevaarlijke niveaus aan zware metalen” waren ontdekt (bron). Concreet werd er tot 91 keer meer anorganisch arseen gemeten, 117 keer meer lood en 69 keer meer cadmium dan de maxima opgelegd door de Food and Drug Administration voor flessenwater.

Onderzoek van de WHO

Twee jaar geleden kwam de Wereldgezondheidsorganisatie of de WHO dan weer met onthutsende conclusies rond suiker in babyvoeding op de proppen, na een grootschalig onderzoek van bijna 8.000 producten in meer dan 500 winkels in 53 landen. Je kunt het volledige rapport raadplegen op de website van de WHO (in het Engels), maar ik geef je graag de belangrijkste bevindingen mee. 

Wat bleek namelijk? In 50% van de bestudeerde producten was meer dan 30% van de calorieën afkomstig van suiker, en in 40% van de gevallen liep dat percentage zelfs op tot 40%. Suiker maakte gemiddeld 70% van de calorieën uit in de onderzochte fruitpapjes. Aan een derde van de producten werden suikers of andere zoetmakers toegevoegd, zélfs bij hartige voeding. Amper een derde van de voedingsmiddelen die de WHO onder de loep nam, voldeed aan de zes drempels die de organisatie in haar Nutrient Profile Model voor baby- en kindervoeding opnam.

De gevolgen van suikerrijke babyvoeding

Die bijzonder hoge suikerniveaus in babyvoeding zijn een reden tot grote bezorgdheid. Ze kunnen namelijk leiden tot tandbederf én de smaakvoorkeur blijvend beïnvloeden, waardoor de gevolgen tot ver in het volwassen leven nazinderen. De smaakvoorkeuren ontstaan namelijk tijdens de eerste duizend dagen en, zo zegt ook Dr Jayne Hutchinson, die verbonden is aan de School of Food Science and Nutrition in Leeds: “By introducing foods with high sugar content at such a young age, there are serious concerns about enhancing a taste preference for sweet foods.” (bron)

Etiketten lezen om je te informeren?

Helpt het dan om als ouder naarstig alle etiketten te gaan lezen van de babyvoeding die je overweegt in je winkelkarretje te leggen? Niet altijd, jammer genoeg. Uit het WHO-onderzoek bleek namelijk ook dat tussen 28 en 60% van de producten op de markt werd gebracht als ‘aanbevolen voor kinderen jonger dan zes maanden’, terwijl een belangrijke WHO-richtlijn luidt dat voor die leeftijd uitsluitend borstvoeding aangeraden is. 

Deze en andere vaststellingen deden Dr Diane Threapleton van de School of Medicine in Leeds concluderen dat: “Many parents and caregivers might not realise that […] products claiming ‘no added sugar’ can still be extremely high in sugar. Manufacturers and retailers could play a more positive role in helping consumers make the healthy choice for their children.” (bron)

De beste babyvoeding geven

De conclusie van de WHO: kinderen tussen de zes maanden en zes jaar zouden voeding moeten krijgen die rijk is aan voedingsstoffen en die thuis bereid is – of, in het geval van de babyvoeding van just., die exact is klaargemaakt zoals je het thuis zou doen. Dat wil zeggen: zonder toegevoegde suikers of zouten, bewaarmiddelen, smaak-, geur- of kleurstoffen, en door simpelweg te stomen en pureren

Voor baby’s staat melk dus centraal, maar dit menu kun je aanvullen met:

  • volkoren, ongeraffineerde granen (denk aan pasta, rijst, quinoa of de speciale niet-geraffineerde melen zonder suiker voor baby’s),
  • peulvruchten zoals kikkererwten (heerlijk in hummus), tuinerwten of witte bonen,
  • eiwitten vanaf zes maanden (voornamelijk plantaardige),
  • eieren,
  • notenpasta,
  • kwalitatieve, ongeraffineerde vetten die je achteraf koud toevoegt, zoals extra vierge olijfolie van eerste koude persing.

Varieer goed binnen elke productgroep, zodat je kindje genoeg mineralen, vitaminen, vet- en aminozuren en vezels mee krijgt. Bovendien stimuleer je met zo’n gevarieerde kost, met verschillende texturen en smaken, de smaakpapillen van zoon- of dochterlief.

Nog meer inspiratie nodig? Ga gerust eens kijken tussen de receptjes op onze website!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *